maandag 19 februari 2024

ZX Baremulator en het Lo>>Profile toetsenbord

 Ik heb de bestanden gedownload van: http://zxmini.speccy.org/en/index.html en ze op een lege micro SD-kaart geplaatst. 

Ze staan ook hier: Baremulatorfiles

Ik heb mijn favoriete games toegevoegd aan een aparte map op dezelfde SD-kaart en voila. (geen diskimage op de SD kaart zetten meer nodig).

Het werkt met een normaal USB-toetsenbord.
Het draait met de recreated ZX Spectrum,
maar vanaf versie 3.2 is een heel speciale functie toegevoegd:

Vanaf deze versie kun je het originele toetsenbord aansluiten op de GPIO-connector van de Raspberry PI. Een artikel in The magic PI issue 67 beschrijft hoe je dat kunt doen. U kunt het artikel hier downloaden. Begin met lezen op pagina 24.

ZX Spectrum keyboard artikelDownloaden

Ik heb het ZX Spectrum-toetsenbord op de GPIO-connector aangesloten met een kabel die mooi aansluit op de Raspberry en mannelijke connectoren heeft om op een stukje connectorkaart te solderen, samen met de toetsenbordmembraanconnectoren die worden verkocht op Sell my retro.

Ik heb deze aansluitingen gebruikt:


GPIO-pin Toetsenbord-PIN-lijn
26 KB1  1
19 KB1  2
13 KB1  3
6  KB1  4
5  KB1  5
25 KB2  1
24 KB2  2
23 KB2  3
22 KB2  4
27 KB2  5
18 KB2  6
17 KB2  7
4  KB2  8

De schakelaar die in het artikel wordt genoemd, is NIET nodig voor de ZX Baremulator v 3.2

En het resultaat is fantastisch: hij start binnen 7 seconden en draait alle games die ik leuk vind en het toetsenbord is weer bruikbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

OVPN bestanden importeren in Gnome networkmanager

 een OVPN bestand van een open VPN server kan in Ubuntu en Linux mint eenvoudig in de netwerk manager worden geïmporteerd met het volgende c...